alhamdulillah....minat memasak suke mencube menu2 dan mengambil gambar2 lahirlah blog ii utk menghimpunkan semua ..hasilnya...utk kepuasan sendri boleh hilangkan stress....blog ini jugak ade hasil2 kek2 cstemer wedding cake ..hantaran..sesape nak tempah kek perkhawinan boleh hubungi no saya..0122480558/0176990976

Thursday, April 12, 2012

menu org jawa-sepat panggang mask kencur



masakn menu org jawa yg selalu mnjadi hidangn kami..bler blik kg ramai2 menu ni lah tip top ngn celur pucuk ubi ke meranti...nk try meh skodeng2....

                                     
bahan2
1 kg ikan sepat biasenya ade jual kat pasar
basuh bersih2 pas tu panggg bg garam je xyh buh kunyit
2 ketul cekur or 2 ibu jari
4 ulas bwg putih
8 ulas bwg merah
1 mgkuk kecil cili padi..ikut pedas masing2 ye
1 bji kelapa ambil pekat dan cair
garam secukup rase

cara2nya

-tumbuk bwg putih bwg merah merah cili api hgga lumat.tumbuk ubi cekur berasingn yer.
-tumis bhn2 yg d tumbuk ngn sedikit minyk hgga naik bau dan msuk santan cair dlu ye hgga didih baru masuk santan pekat dah didih matikan api yer.baru masuk ikn sept panggg td.tabur daun cekur yg d hiris2 halus2 n bg daun limau purut ckit ye bg wangi...bleh di hidang ngn meranti celur or pucuk ubi ye.

2 comments:

  1. kecur jugak menengoknya...hehe...biasa mkn dgn ikan cencaru aje...tu pon pak mertua yg masak...hehe

    ReplyDelete
  2. tq Qasey Honey....mmg kecur kan...dah namenya masak lemak kencur...hehe...oo..jawa jugk la ye ni...cube tau..

    ReplyDelete