alhamdulillah....minat memasak suke mencube menu2 dan mengambil gambar2 lahirlah blog ii utk menghimpunkan semua ..hasilnya...utk kepuasan sendri boleh hilangkan stress....blog ini jugak ade hasil2 kek2 cstemer wedding cake ..hantaran..sesape nak tempah kek perkhawinan boleh hubungi no saya..0122480558/0176990976

Sunday, October 30, 2011

RED VELVET




bahan2(A)

butermilk

1 cup susu kotk full cream
1 3/4 cream of tartar
campurkan biarkan 15 minit sebelum guna

bahan2(B) KEK

2 1/2 cawan tepung kek
2 sudu besar koko + 2 susu besar pewarna merah di jadikan pes.
1/2 cawan buter
1/2 cawan gula castor
2 biji telur suhu bilik
2 sudu esen vanila


cara2 membuatnya

sapukan buter pd loyg bulat size 9 panaskn oven 170 C.

dlm bekas besar pukul buter n gula hngga kembang masuk telur satu persatu msuk vanila pes koko..ratakan ngn spatula hgga rata.

msuk tepung ckit2 then msuk separuh butermilk pukul lagi.kemudian msuk baki tepung.

bancuh 1 sudu makn ngn 1 sudu makn soda bikabonat kaco hgga berbuih...cpt2 campurkan dlm adunan tadi.bakar 30 minit kek ni moist so kena cek awal..cucuk ngn lidi bersih kuarkan dari oven.sejukkn 10 minit btul2 sejuk baru letak frosting.


CREAMCHESE FROSTING
250 grm creamchese
125 gula ising
125 grm buter pukul gebu dah tu letak yogurt ada org suka letak lemon.ok selamat mencube.






AYAM PANGGANG MASAK LEMAK KENCUR OR CEKUR


assamualaikum...semua kgkawan...sebelum ni sy lebih pada kek shj..atas permintaan tggi kgkawan nak tau gak resepi ni sy cube bg yg semampu nak kata pandai tu idak ler tp bleh ler bg basic resepi yg turun temurun dr arwah nenek..makanan ni biasanya terkenal di kalangan org jawa terutamanya area Selangor..


bahan2

1/2 or separuh ayam
5 biji bawang putih
10 biji bawang merah
5 biji ubi cekur
cili api ikut suka masing2 nak pedas tmbah lebih
5 helai daun limau purut
2 helai daun cekur dihiris nipis2
sedikit bwg goreng wat tabur
air asam jawa seckupnya
garam secukup rase
minyak sdikit untuk menumis
1 biji kelapa perah asingkan cair dan pekat

cara2 membuatnya

ayam tadi basuh bersih2 pas tu d lumur garam dan d panggang ikut suka yer...sy lbih suka panggang ngn bara tempurung ke kayu arang pun boleh.

tumbuk bawang merah,bwg putih cili api dan cekur sampai lumat lembut.pas tu tumis bahn2 ni sdikit minyak hingga naik bau dan garing pas tu masuk santan cair hgga didih baru masuk santan pekat.

dah didih masak baru masuk ayam panggang tadi yg di potong2 kecik ye...masuk air asam jawa,garam secukup rase...last sekali masuk daun limau purut dan matikan api.tabur terus daun cekur yg dihiris2 tadi dan bwg goreng.dah itu jer...mudah kan...selamat mencube..elok di makan ngn sayur celur iaitu pucuk ubi ke daun meranti ke pas tu kena lak ngn ikan masin ke perghhhh...